Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Dyskusje o monetach bitych dla ziem polskich w okresie rozbiorów, monet czasów II RP, a także monet okupacyjnych występujących podczas I i II Wojny Światowej
Tomi-14
Posty: 29
Rejestracja: 19 mar 2020, 16:07

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: Tomi-14 » 21 mar 2020, 20:23

.
Załączniki
WNB nr 13 1924.png
rsz_20200110_174247.jpg
WNB nr 19 1926.png

Tomi-14
Posty: 29
Rejestracja: 19 mar 2020, 16:07

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: Tomi-14 » 24 mar 2020, 14:40

Do końca 1926r niedobitki monet 2 zł 1924 H i Filadelfia zniknęły z obiegu
Załączniki
Bez tytułu.jpg

Awatar użytkownika
khub
Posty: 22
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:30

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: khub » 24 mar 2020, 18:21

Śmiechu warte wnioski. A co z tymi 1-złotówkami? Też były z Birmingham i Filadelfii skoro je wycofywali bo żółkły? Czy może żółtaczka się na nie przeniosła już w obiegu?

Tomi-14
Posty: 29
Rejestracja: 19 mar 2020, 16:07

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: Tomi-14 » 24 mar 2020, 18:49

Kolega sie nie denerwuje.1 zl i ich wycofywanie to inna falszerska bajka 2 RP.Jak widze kolega jest jedynym fanem 2 zl H falsow z tlusta szyja tez na forum Tpzn.Wazne jest to ze coraz trudniej na te false zlapac jelenia!
Ostatnio zmieniony 24 mar 2020, 19:03 przez Tomi-14, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
khub
Posty: 22
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:30

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: khub » 24 mar 2020, 19:03

Bajek to napisałeś już dosyć. W twoich wklejkach gazetowych piszą o czym innym niż twoje podpisy pod spodem - takie jest sedno.

Tomi-14
Posty: 29
Rejestracja: 19 mar 2020, 16:07

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: Tomi-14 » 24 mar 2020, 19:08

Trzeba czytac ze zrozumieniem.Nie mylic wycinkow prasowych od twardych danych rzadowych.

Awatar użytkownika
khub
Posty: 22
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:30

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: khub » 25 mar 2020, 08:59

Nie podważam treści wklejek, tylko bzdurnych komentarzy, które pod nimi zamieszczasz po to, żeby forsować swoje "tezy". Piszą o wycofywaniu "sztuk porysowanych i pękniętych", a ty przekręcasz to na wycofywanie wszystkich monet z mennic B i F. Piszą o wycofywaniu żółknących 1 i 2 złotówek, a ty bajdurzysz o końcu literki H i "niedobitków". Gdzie tu czytanie ze zrozumieniem, panie numizmatyku?

Tomi-14
Posty: 29
Rejestracja: 19 mar 2020, 16:07

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: Tomi-14 » 25 mar 2020, 10:48

1. 15 grudnia 1924 rok jak donosi rządowa prasa wstrzymano obieg 2 zł 1924 H i zaczęto wycofywać 2 zł H z kas skarbowych kolega to rozumie? Kolega wie jakie kary były za rozpowszechnianie fałszywych informacji o monetach 2 zl w tym okresie ? To jest koniec monet 2 zł H w obiegu .
2.Wiadomości wewnętrzne dla pracowników bankowych 30 pazdziernik 1924 słowo pośpieszne bicie monet Ag na łapu capu to ciągłe zmiany w zamówieniach iłości monet i mennic- spowodowały przyjęcie złomu monet w 1924 roku - kolega to rozumie?
3.Niewłaściwa waga monet !!! już po kilku tygodniach obiegu !! powodowała zamieszanie w obrocie codziennym a straty wagi jak podaje Aleksandrowicz w ciągu 1 miesiąca mogły sięgać 1 procenta ! podkreślony punkt 4 w czerwonej ramce i zdanie pierwsze pod ramką ! póki co obowiązuje kolega to rozumie?
4.1926 rok Ministerstwo Skarbu zakończyło żywot 2 zl 1924 to pewnie kolega zrozumiał.
5. O tym niechlubnym epizodzie wprowadzenia 2 zl 1924 nie wspomina nawet Grabski w swoich wspomnieniach. Dla niego monety 2 zł rozpoczynają się od stycznia 1925 roku.

Awatar użytkownika
khub
Posty: 22
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:30

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: khub » 25 mar 2020, 11:38

Znowu uciekasz w bok i piszesz nie na temat. Poza tym znowu manipulujesz faktami - piszą ogólnie o wytarciu w obiegu monet złotych i srebrnych, ty widzisz w tym tylko wytarcie literki H w kilka tygodni. Dopasowujesz sobie to, co ci się zgadza z założoną tezą, co to ma być za sposób na szukanie prawdy?

Tomi-14
Posty: 29
Rejestracja: 19 mar 2020, 16:07

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: Tomi-14 » 25 mar 2020, 12:05

Tu nie ma tematu. Jak pojawią się nowe jeszcze nieznane warianty stempla !! 2 zl 1924 odwrotki to i ten temat rozwiniemy :D Gazeta rządowa !Kolega rozumie że to 2 zł H.15 GRUDZIEŃ 1924 ROK.
Załączniki
Adnotacja 2020-03-19 170649.png
Adnotacja 2020-03-19 170649.png (63.32 KiB) Przejrzano 243 razy

Tomi-14
Posty: 29
Rejestracja: 19 mar 2020, 16:07

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: Tomi-14 » 26 mar 2020, 11:40

Obraz gospodarczy Polski grudzień 1924 rok.Kto by się przejmował złomem monetarnym w obiegu 2 zł - 1924.
Załączniki
GRABSKI1.png
GRABSKI3.png

Awatar użytkownika
mmz
Posty: 796
Rejestracja: 01 kwie 2019, 09:58

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: mmz » 26 mar 2020, 16:09

Pierwsze informacje o wadach monet pojawiły się w prasie już 5.11.1924 oraz o tym, że monety poddano selekcji na buble i wolne od wad. 11.11.1924 już były gotowe stemple do monet bitych we Francji po pierwszych biciach próbnych w Mennicy Państwowej (co jest dość dużym tempem jak Mennicę zważywszy jak długo trwał proces dla mennicy w Filadelfii i Birmingham, tu dla Paryża stemple w listopadzie, a pierwsze monety w grudniu). 14.11.1924 Aleksandrowicz poinformował w prasie (wywiad z 13.11.1924), że zarzuty odnośnie monet dwuzłotowych z obu mennic są potwierdzone. Zaraz po otrzymaniu transportu zostały złożone reklamacje, a monety wypuszczone zostaną wycofane z obiegu, przetopione i wybite na nowo na koszt mennic. Czyli już po 2 tygodniach monety zaczęto monety wycofywać, a pierwsza partia monet 800.000 szt. "z Anglii" była puszczona od 1.11.1924 o czym informowano w prasie 8.11.1924. Ogólnie dość szybko cała sprawa się potoczyła, co oznacza najprawdopodobniej, że te 800.000 sztuk nie znalazło się w całości na rynku, a było jeszcze w kasach Banku Polskiego, tym bardziej, że prasa informowała o masowych zwrotach tych monet do Banku przez ludność. 11.12.1924 roku prasa informowała, że w obiegu jest 1.200.000 sztuk monet dwuzłotowych srebrnych (nie wskazywała mennicy, czyli albo Filadelfia, albo Birmingham). Jedynie Birmingham oficjalnie przyznało się do fuszerki - wizyta dyrekcji londyńskiej mennicy w Warszawie. Stąd wniosek, że te 1.200.000 to 800.000 pierwsza transza monet z Birmingham puszczona w obieg i wycofana następnie oraz pozostała liczba to 400.000 monet Filadelfia, które wycofano w grudniu 1924 po dostawie pierwszego transportu z Paryża 10.000.000 sztuk.

1. 2 złote 1924 Birmingham (odwrotka) - transport wrzesień 1924
2. 2 złote 1924 Birmingham - transport październik 1924
3. 2 złote 1924 Filadelfia - transport październik 1924
4. 2 złote 1924 Paryż - transport grudzień 1924
5. 1 złoty 1924 Paryż - transport styczeń 1925
6. 1 złoty i 2 złote 1925 Londyn - transport styczeń 1925
7. 1 złoty i 2 złote 1925 Londyn - transport luty 1925
8. 2 złote 1925 Filadelfia - transport kwiecień 1925
9. 2 złote 1924 Paryż - transport czerwiec 1925 (6.200.000 szt.)
10. 2 złote 1925 Filadelfia - transport wrzesień 1925
Defende Nos, Christe Salvator - Gedanum, A.D. 1577 - TPZN nr legitymacji 101

popstar
Posty: 366
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: popstar » 26 mar 2020, 23:41

mmz pisze:
26 mar 2020, 16:09
Pierwsze informacje o wadach monet pojawiły się w prasie już 5.11.1924 oraz o tym, że monety poddano selekcji na buble i wolne od wad. 11.11.1924 już były gotowe stemple do monet bitych we Francji po pierwszych biciach próbnych w Mennicy Państwowej (co jest dość dużym tempem jak Mennicę zważywszy jak długo trwał proces dla mennicy w Filadelfii i Birmingham, tu dla Paryża stemple w listopadzie, a pierwsze monety w grudniu). 14.11.1924 Aleksandrowicz poinformował w prasie (wywiad z 13.11.1924), że zarzuty odnośnie monet dwuzłotowych z obu mennic są potwierdzone. Zaraz po otrzymaniu transportu zostały złożone reklamacje, a monety wypuszczone zostaną wycofane z obiegu, przetopione i wybite na nowo na koszt mennic. Czyli już po 2 tygodniach monety zaczęto monety wycofywać, a pierwsza partia monet 800.000 szt. "z Anglii" była puszczona od 1.11.1924 o czym informowano w prasie 8.11.1924. Ogólnie dość szybko cała sprawa się potoczyła, co oznacza najprawdopodobniej, że te 800.000 sztuk nie znalazło się w całości na rynku, a było jeszcze w kasach Banku Polskiego, tym bardziej, że prasa informowała o masowych zwrotach tych monet do Banku przez ludność. 11.12.1924 roku prasa informowała, że w obiegu jest 1.200.000 sztuk monet dwuzłotowych srebrnych (nie wskazywała mennicy, czyli albo Filadelfia, albo Birmingham). Jedynie Birmingham oficjalnie przyznało się do fuszerki - wizyta dyrekcji londyńskiej mennicy w Warszawie. Stąd wniosek, że te 1.200.000 to 800.000 pierwsza transza monet z Birmingham puszczona w obieg i wycofana następnie oraz pozostała liczba to 400.000 monet Filadelfia, które wycofano w grudniu 1924 po dostawie pierwszego transportu z Paryża 10.000.000 sztuk.

1. 2 złote 1924 Birmingham (odwrotka) - transport wrzesień 1924
2. 2 złote 1924 Birmingham - transport październik 1924
3. 2 złote 1924 Filadelfia - transport październik 1924
4. 2 złote 1924 Paryż - transport grudzień 1924
5. 1 złoty 1924 Paryż - transport styczeń 1925
6. 1 złoty i 2 złote 1925 Londyn - transport styczeń 1925
7. 1 złoty i 2 złote 1925 Londyn - transport luty 1925
8. 2 złote 1925 Filadelfia - transport kwiecień 1925
9. 2 złote 1924 Paryż - transport czerwiec 1925 (6.200.000 szt.)
10. 2 złote 1925 Filadelfia - transport wrzesień 1925
Niby dobrze a jednak parę błędów.
Zacznijmy od tyłu:
1. pierwsze monety z Paryża przyjechały do Warszawy dopiero w styczniu 1925 o ile się nie mylę był to 12.01.1925
2. nie chce mi się teraz szukać ale jestem przekonany , że na 11.12.1924 w obiegu było nie 1,2 mln szt. a 1,2 mln zł czyli 600 tys. szt.

Puszczenie w obieg to nie takie hop siup, ponieważ decyzje o wypuszczeniu bubli podjęto dopiero w ostatnich dniach października 1924 dlatego wprowadzano je do obiegu aż do stycznia 1925.

Jak czytamy w prasie mennica państwowa zakwestionowała transport z USA jednak wcześniej poselstwo polskie w Waszyngtonie transport zaaprobowało , dlatego decyzja Ministerstwa jednak o wypuszczeniu części dostawy do obiegu.

Minister Skarbu polecił również nie kwestionować pierwszego transportu.
Pierwszy transport z Birmingham 800.000 szt. według doniesień sprawdzono poprzez kontrolę po jednej szt. z worka, zważono a następnie przekazano cały transport do Banku.
Kolejny transport z Birmingham prawdopodobnie już przesortowany w Birmingham zawierał już nie 800.000 szt. a tylko 400.000 szt. dotarł w listopadzie 1924 i częściowo zastąpił wycofywane monety z pierwszego transportu łącznie dwoma transportami dostarczono z Birmingham 1,2 mln szt. Wycofane dwuzłotówki z Birmingham leżały w przeważającej mierze w skarbcu aż do jesieni 1926 roku i stanowiły zapas monet srebrnych stosownie do zapisu ustawy.
Natomiast wycofane 840.000 szt. dwuzłotówek z Filadelfii z dostawy 1,5 mln szt., odesłano do Filadelfii i otrzymano nowe 840.000 szt. w sierpniu/wrzesień 1925 roku.

To tak z grubsza pozdrawiam

POPSTAR
POP STAR

Tomi-14
Posty: 29
Rejestracja: 19 mar 2020, 16:07

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: Tomi-14 » 26 mar 2020, 23:53

Kolego popstar pokaz jeden material z epoki o odeslaniu wadliwych monet 2 zl do USA- pewnie to byla lodz podwodna.! A moze wyczarterowany pancernik Potiomkin.

popstar
Posty: 366
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: popstar » 27 mar 2020, 14:17

Są pewne fakty na podstawie , których można tak zakładać.
Pierwszy i podstawowy to wysłanie z USA w sierpniu 1925 roku 840.000 szt. monet.
Pytanie dlaczego dopiero w sierpniu1925?
Bicie nie mogło tak długo trwać?
Wadliwych czyli obróconych jak sami podają Amerykanie wybili do końca 1924 - 4.400.000 szt.
Wysłali w październiku 1924 pierwszy transport z 1,500.000 szt. pozostało u nich na składzie 2.900.000 szt. z tych 1,5 mln szt. mennica zarachowała 760.000 szt. jako dobre.

Pozostaje zatem różnica 840.000 szt. alternatywą mogła być sprzedaż tych sztuk mennicy warszawskiej po cenie złomu srebrnego.
Jednak głównym zarzutem co do monet z Filadelfii była jakość stopu. Dotychczas Filadelfia specjalizowała się w stopie 900 dlatego w swoich raportach piszą o ogromnej ilości prób ze stopem 750.
Wnioskuję zatem , że te monety 840.000 szt. odebrali amerykanie , którzy finansowali całą transakcje i w zamian odesłali poprawnie wykonane w sierpniu 1925 roku.
W roku 1925 wykonali nowych brakujących do 6 mln szt. monet 1.600.000 szt. oraz przerobili z rocznika 1924 ,które nie wysłali 2.900.000 szt ,
Pozostało zatem do wykonania 840.000 szt. , tych których dotyczyła reklamacja.

Co innego mogło się z stać z 840.000 szt.? Za ich dostawę do Warszawy płaciło Stowarzyszenie Producentów Srebra, po zgłoszeniu reklamacji i braku płatności przez Ministerstwo Skarbu to oni byli właścicielami tych monet.
Dlatego też w tej sprawie nie było żadnego dochodzenia przez N.I.K. natomiast w przypadku przedpłaconych dostaw z Birmingham N.I.K. oceniał straty skarbu państwa.

POP STAR
POP STAR

ODPOWIEDZ